7 kwietnia 2025 roku w sali koncertowej Szkoły Muzycznej w Płocku nie było zwykłego spotkania. Była prawda. Była emocja. Była młodzież – wsłuchana, poruszona, obecna. Wszystko to za sprawą ogólnopolskiej akcji „BądźMY Oryginalni!”, która zawitała do miasta w ramach Światowego Dnia Zdrowia.
To wydarzenie zgromadziło blisko tysiąc uczniów płockich szkół podstawowych i ponadpodstawowych, którzy nie tylko słuchali – ale czuli i współtworzyli atmosferę. Wydarzenie odbyło się pod honorowym patronatem Rzecznika Praw Dziecka, a jego gospodarzem było Miasto Płock.
Za sceną i ideą stanęli Projektanci Dobrostanu – zespół psychologów, edukatorów i twórców, którzy potrafią rozmawiać z młodzieżą jej własnym językiem. Nie moralizują. Nie narzucają. Słuchają i dzielą się autentycznym doświadczeniem.
Na scenie pojawił się Adrian Zalewski – psycholog i producent, autor koncepcji programu, który swoją charyzmą i prawdziwością natychmiast zbudował most między sobą a salą. Towarzyszyła mu Ana Zalewska – psycholog z międzynarodowym doświadczeniem, trener mentalny, osoba, która łączy wiedzę naukową z wrażliwością i wyczuciem dla młodych ludzi. W swoim wystąpieniu zwróciła szczególną uwagę na zdrowe nawyki żywieniowe jako nieodłączny element dbania o zdrowie psychiczne.
– „Zdrowe relacje ze sobą zaczynają się w tym, jak traktujemy swoje ciało – również przy stole. Warto uczyć dzieci, że zdrowe jedzenie to nie obowiązek, ale troska. O siebie, o przyszłość, o samopoczucie” – mówiła Ana Zalewska.
Na scenie nie zabrakło także Adamo RUDNIKA – artysty, którego obecność na scenie to zawsze coś więcej niż występ. To impuls. Jego słowa, rytm, szczerość – trafiły prosto do serc młodych ludzi.
Obok ludzi – pies. Kejsi, ambasadorka empatii, symbol relacji bezwarunkowej, bliskości, uważności. Jej spokojna obecność uczyła więcej niż niejeden wykład. I przypominała – że adopcja zwierząt to nie akt litości, ale miłości.
Wydarzenie poruszało tematy: tożsamości, odwagi, lęku, presji społecznej, budowania granic, ale też… liderstwa. Nie tego opartego na dominacji, ale opartego na autentyczności – tworzeniu dobrych trendów, inspirowaniu innych. Projektanci Dobrostanu zachęcali młodzież do tego, by byli liderami swojej oryginalności – niezależnie od tego, czy mówią głośno, czy cicho.
W anonimowych ankietach oraz rozmowach po wydarzeniu młodzież pisała wprost:
„Pierwszy raz czułem, że ktoś mówi do mnie, a nie do tłumu.”
„To było ważniejsze niż niejedna lekcja.”
„Dziękuję, że ktoś mówił o uczuciach tak normalnie.”
Nauczyciele nie kryli uznania – wielu z nich podkreślało, że takich spotkań brakuje w szkole. Że te emocje, które pojawiły się na sali, zostaną z uczniami na długo.
Na zakończenie uczniowie otrzymali paczki profilaktyczne – konkretne i symboliczne, ale przemyślane wsparcie zdrowego stylu życia. Organizatorzy zapowiedzieli, że to może być dopiero początek współpracy z miastem – „czekamy na kolejne zaproszenie” – mówi Ana Zalewska
– „Nie robimy eventów. My tworzymy przestrzeń do zmiany. To, co wydarzyło się w Płocku, jest ważne. Bo młodzież zasługuje na prawdę, a nie prezentację” – powiedział na koniec Adrian Zalewski, lider i producent akcji.

